Syv principper for digital dannelse
Børn og unges liv er gennemsyret af digitale medier. Det kan være svært at gennemskue, hvad og hvor meget, der egentlig foregår bag skærmen, og hvordan vi som voksne kan hjælpe børnene med at navigere i det.
On’s syv principper kan hjælpe dig på vej. De er en guide til, hvad du som forælder kan tale med dit barn om, når I taler om skærmen.
På sociale medier kan børn og unge møde en masse forskellige mennesker, idéer og fællesskaber. Det kan inspirere, men det kan også skabe en følelse af, at der er meget at leve op til. Derfor er det en god idé at tale om, hvilke forventninger og rollemodeller børn og unge møder på skærmen, og hvordan vi forholder os til dem.
Du kan fx spørge ind til:
- Hvem følger du? Og hvorfor lige dem?
- Er der noget bestemt, de viser, som du godt kan lide?
- Deler folk nogle gange noget, der påvirker dig, gør dig glad, nysgerrig, misundelig, ked af det eller andet?
Der skal være tid til det, vi gerne vil og skal gøre i løbet af en dag. Derfor er det en god idé at tale om, hvornår, hvorfor og hvor meget man bruger sin skærm. På den måde kan vi hjælpe til, at vores børn og unge får sovet nok hver nat, dyrket deres fritidsinteresser og bevæget sig.
Du kan fx spørge ind til:
- Er der tidspunkter, hvor det kan være svært at lægge sin telefon fra sig? Og hvorfor?
- Hvad synes du selv, om den tid, du bruger på skærmen? Føler du, at du går glip af noget, hvis du ikke er på skærmen?
- Hvordan og hvornår synes du, at vi skal bruge eller ikke bruge skærme derhjemme?
Hård tone og falske nyheder: Vi skal tale om, hvordan vi alle sammen på bedste vis deltager i de digitale debatter og tager kritisk stilling til den information, vi møder på nettet. Og vi skal hjælpe hinanden med, hvordan alle kan komme til orde online.
Du kan fx spørge ind til:
- Er du nogensinde i tvivl om, om det du ser eller læser på nettet eller sociale medier er sandt? Hvorfor?
- Har du oplevet, at nogen har talt grimt på fx sociale medier? Og hvorfor tror du, at de bruger hårdt sprog?
- Hvad kan være godt, og hvad kan være mindre godt ved at skrive ting til andre på nettet, hvor man ikke kan se hinanden?
Der er store økonomiske interesser på spil på digitale medier og spil. Det kan være svært at gennemskue, hvornår andre tjener penge på det, vi ser og laver på skærmen. Derfor er det vigtigt, at vi sammen stopper op og taler om, når vi tror, at noget kan være skjult reklame.
I kan fx tale om:
- Hvornår I sidst været i tvivl om, om noget var reklame?
- Om I følger nogen, hvor I nogle gange er usikre på, om det, de poster, er noget, de får penge for.
- Hvordan I tror, at virksomhederne bag de forskellige tjenester på nettet tjener penge?
Gruppechats, digitale spil og meget mere kan være med til at styrke fællesskabet mellem børn og unge. På samme tid kan hårdt sprog og udelukkelser gøre ondt. Vi skal huske at tage samtalen om, hvordan børn og unge passer godt sig selv og hinanden i de digitale fællesskaber.
Du kan fx spørge ind til:
- Hvordan er tonen i jeres chatgrupper?
- Er det nemt at sige fra, hvis nogen siger noget groft til én selv eller andre?
- Hvis ikke alle er med i grupperne på sociale medier, hvordan undgår I så, at de ikke føler sig udenfor?
Børn og unge kan støde på folk med onde intentioner på nettet. Og de kan selv komme til at overskride andres grænser, fordi det kan være svært at mærke hinanden på hver sin side af skærmen. Derfor er det vigtigt, at vi taler om rettigheder, grænser og lovgivning, så børn og unge er rustet til at handle, hvis de selv eller andre udsættes for digitale krænkelser.
Du kan fx spørge ind til:
- Hvad man kan gøre for at vide, om man må dele et billede eller en video af en anden person?
- Har du nogensinde set noget, der var ubehageligt, og som gjorde at du havde svært ved at falde i søvn bagefter?
- Hvad kan jeg gøre for, at du har lyst til at sige det til mig, hvis du har set noget ubehageligt?
Det kan være svært at forholde sig til privatliv, data og sikkerhed på nettet. Men det kan få store konsekvenser, hvis personlige oplysninger bliver udnyttet af andre. Derfor er det vigtigt, at vi hjælper børn og unge med at genkende svindel, at beskytte deres data og at kende deres rettigheder.
I kan fx undersøge sammen:
- Hvordan man indstiller privatlivsindstillinger på sociale medier og i spil.
- Hvordan man laver det bedste password og passer godt på sine oplysninger online.-
- Hvordan man spotter, om noget er snyd.